BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, February 16, 2011

LATIHAN - LATIHAN PRODUKTIF YANG DIJALANKAN

Latihan - latihan praktikal yang dijalankan di META didalam kursus BST adalah seperti survival drill and fire fighting.

  • SURVIVAL DRILL  
Survival Drill adalah latihan dimana ia mengajar kita bagaimana jika hendak menyelamatkan diri apabila dapat perintah dari kapten untuk "Abandon Ship!!!" (tinggalkan kapal). Latihan yang intensif ini juga mengajar para pelatih berenang menggunakan "Life Jacket",bagaimana hendak kendalikan "Life Raft" dan juga bagaimana untuk menghadapi susana di laut ketika keseorangan. Ciri - ciri keselamatan dalam latihan ini amat dititik beratkan.

  • FIRE FIGHTING 
Fire Fighting, dimana tuan - tuan maklum sudah semestinya mengajar cara memadam api. Tapi adakah betul cara tuan mengawal api? Bagaiman jika api itu sebesar rumah?? sempat kah nak telefon bomba di tengah laut???..disini META mengajar secara terperinci daripada mengenal jenis2 bahan mudah terbakar hingga la cara mengawal dan mengelak dari kebakaran. Di dalam subjek ini juga tuan - tuan akan diajar bagaimana nak keluar dari tempat tuan dalam keadaan gelap dan berasap.










Untuk kursus TFA pula latihan praktikalnya lebih kepada bahan - bahan kimia. Dalam Kursus ini META akan mengajar tuan - tuan bagaimana nak mengawal / membaiki kebocoran tanki mengelak dari terhidu gas gas beracun serta cara mengubat jika terkena bahan tersebut,


Di META juga kami turut mengajar pelajar - pelajar kami bagaimana cara - cara kerja crew - crew kapal bekerja di atas kapal. Tenaga pengajar META merupakan kapten - kapten dan Chief2 Officer yang berpengalaman berlayar selama berpuluh tahun. Mereka sanggup mengorbankan wang ringgit mereka yang pernah kecapi dulu semata - mata untuk mendidik anak bangsanya pelapis baru diatas kapal maritim supaya pekrjaan Nabi ALLAH NUH A.S dan nenek moyang kita tidak hilang begitu sahaja.












0 comments: