BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, June 17, 2012

PELUANG UNTUK BUAT SEATIME NIE..:-)

Assalamualaikum..:-)
Haih...mohon maaf kepada semua sbb mmg lama dah x jge langsung blog nie...terbiar camtu..xsempat..sbb skang tgh amek R.O.C dan G.O.C...nak nak chief mate la kte kan...so hampir terlupa langsung yg blog ni haram x update....maaf sekali lagi..

Ok, bro sini ada cite skit cam tajuk diatas ada peluang nk buat seatime sbb sy tau tuan tuan semua dah susah payah kesana kemari habis beribu ribu sbb dh di jnji kan oleh sang ejen yg hanya nak duit tuan tuan..tp haram xdak apa kan..mereka x cerita hal yg sebenaq nya..(trsdk loghat kedah plak..:-))

Terasa sesama pelaut agak terkilan jga di hati bila ada yg cerita bang..sy ni habis beribu bang sbb nk naik kapal..tp sampai skang xdak ap..tu la..pkir dlu sebelum buat kta org lama ni mmg ckup mendalam..sprt yg di war war kan oleh tajuk posting kali ini sbnrnya sy nk bgtau yg ada pluang tuk wat seatime sehingga kita boleh dpt"WATCH KEEPING CERTEFICATE" yg mmbawa mksud kita ada pngalamn belayar atau lebih popular dgn buku merah..

"BUKU MERAH" ni adalh bukti penting sbb kapal yg besar2 ni spt tanker, LNG,kontena,supply,kesemuanya mahukan yg ada pnglamn belayar,yg ada buku merah nie..so tu sbb la klau tuan p sana sini interview xdpt sbb xdak apa lam buku pelaut tuan tuan...

Ok,jadi di sini di ferry langkawi mereka skarang memerlukan tenaga kerja yg ramai, dan juga seatime mereka ada..sy rasa terpnggil utk menolong tuan tuan yg ada mslh spt td dgn menawarkan tuan pekerjaan ini.bayaran dikena kan rm 500.

Cita skit sal ferry nie..ferry langkawi banyak jenis pada sapa yg prnh sampai tau la..so prjlnan diorg dalam area domestik, iaitu penang,kuala kedah,kuala perlis, dan satun thailand..dan soalan pling feymes sblum kerja adalah gaji..normal la..suma nk gaji mahal keje senang kan..sy bgtau gaji memang murah permulaan rm750 siap tolak epf dan socco ( tgk byran yg manning cas bpe..berbaloi x) ...yg dinyatakan kt sini adalh tapak pertama tuan untuk seatime anda..gaji murah sbb keje senang..jawatan yang ada ialah sbg AB dan GREESER..ada x sy ckp gaji akan naik? xde kan..tp gaji akan naik..berapa? Keje la dulu tny gaji plak..so ckup kot sampai sini lau nk tny lagi leh ko saya 012 4744077 or 0194987637..awie..:-)leh sms tuk cite panjng..ok..bye bye..

Wassalam

Wednesday, March 21, 2012

ASSALAMUALAIKUM!!!SEMUA

Sebelum saya meneruskan nukilan pada post kali ni,saya memohon maaf sebab dah lama tinggalkan blog ni,bukan apa terlalu sibuk uruskan crew2 baru praktikal yang dah abis praktikal.so agak sibuk,sebab nak post dalam blog kena la ada isi dan masa yang sesuai.bukan men hentam je
Ok, dalam post kali ni saya ingin berkongsi pada semua,kursus BST dan TFA masih ada dan dibuka setiap minggu hanya rm3400 bersertakan praktikal selama 6 hingga 8 bulan..selepas selesai buat praktikal,tuan boleh buat sijil watchkeeping dan memudahkan tuan ketika di interview untuk naik kapal2 besar
Haaa...apa lagi..survey tempat lain..dan banding kan...

Sekian,
Assalamualaikum,:-)

Tuesday, January 3, 2012

latihan industri (praktikal)

Assalamualaikum..salam sejahtera,slam hormat salam taun baru..
Disini saya memohon ampun dan maaf serta maaf yang tersangat kerana begitu lama tidak update kan blog nie disebabkan kesilapan teknikal dan kekurangan diri sendiri..disebabkan itu banyak msg2 dlam inbox yg inginkan info dan yg ingin mendaftar tidak dapat dibalas..maafkan sekali lagi..

Ok,kepada semua pembaca blog ini diigtkan sila baca semua posting2 yg saya tulis,supaya tuan dpat faham apa,bagaimana or cara pendaftaran,atau maklumat tentang meta.sebab saya asing2 kan post bg senang para pembaca faham.

Post kali ini saya ingin cerita kan tentang tempat prktikal selepas tuan berkursus,ok,selepas tuan2 sekalian kursus,tuan akan menjalani praktikal selepasa tuan dapat sijil dari JABATAN LAUT MALAYSIA diingatkn sekali lagi selepasa keluarnya sijil dari JABATAN LAUT MALAYSIA bukan dari pihak akademi (META).prkatikal pihak kami tetapkan jangka masa dari 6 ke 8 bulan begantung pada komen kapten or prestasi tuan.praktikal yang tuan jalani adalah di ferry langkawi.elaun disediakan.seatime tuan pun akan di on kan juga.TAPI.. Jika pihak tuan ada tempat untuk terus bekerja sila inform kepada saya sejurus tamat kursus,..memudahkan urusan pihak kami untuk mengatur tuan semua siapa yang belum ada tempat prktikal.

Selepas habis praktikal baru kami tawarkan pekerjaan,di sini tuan boleh menerima atau menolak jika tuan ada pilihan yang lebih baik.pada tempoh praktikal juga jika pihak tuan dapat mana panggilan peluang pekerjaan,tuan boleh inform pada kami dengan segera dan kami boleh menamatkan tempoh praktikal tuan. Yang pling penting adalah pihak tuan perku keep in touch dengan pihak kami selalu..

Ok ini saja post untuk kali ini..wassalam....

Thursday, September 29, 2011

SYARAT SYARAT KELAYAKAN & CARA PENDAFTARAN

Disini saya menerangkan apa syarat syarat serta kelayakan untuk mengambil kursus ini.
1 : berumur 18 tahun keatas
2 : lelaki ( perempuan belum lagi ada permintaan dari mana syarikat perkapalan)
3 : sihat tubuh badan
4 : berdaya saing dan tabah
5 : berfikiran tinggi dan keinginan untuk mengubah taraf hidup.

Cara untuk mendaftar :
Sila bagi nama penuh, no tel., dan no ic di inbox laman facerbook Seafarer Liner atau hubungi no 012 474 4077 (awie) untuk maklumat lanjut
Yuran pendaftaran RM 3400 lengkap dengan ;
1 : penginapan bermula tarikh kelas
2 : makan dan minum
3 : buku tesk
4 : alat bantu pembelajaran
5 : dokumen pelaut
6 : tempat praktikal

Tunggu sehingga anda dapat panggilan atau pesanan ringkas dari kami untuk mengesahkan pendaftaran anda.
Sila datang 4 hari sebelum tarikh kelas dengan membawa kelengkapan diri serta sekeping gambar berukuran poskad.
Bayaran boleh dilakukan pada tarikh pendaftaran.
Yuran pendaftaran boleh dibayar secara ansuran 2 kali bayar.
Bayaran pertama- RM 2200
Bayaran kedua- RM 1200.

Saturday, March 19, 2011

SIJIL - SIJIL YANG PERLU ADA BAGI SEORANG PELAUT

Assalamualaikum,

Alhamdulillah sekarang blog ini dah ade 6 followers.trimas kerana sudi jadi follower blog ini. Diharap tuan sekalian dapat memanjang kan blog ini kepada kawan - kawan tuan.

Kepada ex-student meta jika tuan2 belum lagi terima panggilan ke kapal harap besabar dan anggap masa yang agak lama itu adalah masa tuan - tuan spend a quality time with your family your friend your love and sume2 lah. Kami disini sedang berusaha dengan sebaik mungkin agar tuan dapat naik kapal dengan segera.(Amin).

Ermmm..adalah lebih baik saya terang kan juga kepada semua ex2-student yang sebenarnya jika tuan2 sekalian mempunyai alternative sendiri untuk mencari kapal dipersilakan kerana sijil yang tuan2 semua dapat itu memang layak memang laku untuk tuan guna dimana - mana kapal didalam mahu pun diluar malaysia. (usaha lebih dapat lebih la kan???).

Memang kami akan mencari pekerjaan seperti yang kami iklan kan.tapi mengambil masa juga lah sebab faktor - faktor yang bukan datang dari pihak kami tapi datang dari senior2 tuan yang layak saya panggil bodoh piang (dalam bahasa bote)..kerana disebabkan beliau - beliau yang terlalu bijak dan pandai ni la punca tuan2 sekalian agak lambat untuk naik..diharap selepas ini tuan sekalian jangan la mencontohi perangai yang tidak elok benar ini ye..sebab banyak perkara yang akan datang menyusahkan diri tuan balik selepas nama tuan di SENARAI HITAM kan..haaa ye nama beliau2 yang buat perkara seperti lari dari kapal atau bahasa glamornye "jump ship" akan kami senarai hitam kan bukan sahaja untuk naik kapal tapi  semua yang ada di malaysia ini termasuk lah bank2 polis dan cam2 lagi..macam mana kami buat??xperlu tau la tapi cuma tgk je lah orang2 itu nanti..bukan mengugut tapi memberitahu hal yang sebenarnye..ko susah kan orang lain..skang ko plak la akan disusahkan...(dunia ni sfera)..

Haih..abaikan la orang yang camtu ok disini saya tunjuk kan sijil yang boleh membuatkan tuan2 sekalian layak untuk naik kapal tgk2 la yea..

 basic safety training


tanker Familiarization


diatas ini adalah sijil yang dikeluarkan oleh jabatan laut yang disah kan oleh IMO sedunia (international gitu)




ini pula adalah sijil penyertaan yang dikeluarkan oleh META (amacam canggih x??)

 

Saturday, March 12, 2011

LET'S SAILING FOLKS..!!!

Assalamualaikum..

How are U all this day??have great sailing??...kekekeke..ucapan kapten kepada crew2 nye setiap pagi di gally...hurmm..miss that moment..

So...untuk nukilan hari ini..masih sama mengajak tuan - tuan sekalian bersama sama kita mengembalikan warisan yang sepatutnya kita jaga dari dulu. Menjadi seorang pelaut..Ayuh!!...Diam tak diam META kini semakin maju semakin naik dan semakin membesar. Yang dulu nya hanya ada dua kursus basic sekarang sudah ada 29 modul untuk mengajar..wah..go go go. META..Ini semua berkat usaha keras crew2 M.E.T(META Education Training ) yang bertungkus lumus siang malam pagi petang tungang langgang untuk membuat modul modul tersebut untuk mengajar kepada bakal bakal pelaut.

Hah..dan juga META akan ada akademi yang gah sendiri dan juga kapal sendir untuk latihan TIDAK LAMA LAGI..(mohon semua pembaca meng'AMIN"kannya). Ini semua adalah hasil usaha keras Pengarah META merangkap Yang Dipertua PMM. Captain Sapuan. Segulung tahniah diucapkan. Moga selepas ini META akan menjadi sebuah institusi akademi laut yang ulung di malaysia dan insyallah di mata dunia.


Sedikit makluman...kepada semua diharap semua pembaca blog saya tuan - tuan jika ada apa masalah yang mahukan jawapan dengan segera boleh S.M.S saya dan saya akan telefon dan membalas. Atau pun tuan boleh komen dimana posting saya buat dengan meninggalkan nama penuh serta no telefon dan saya akan menelefon tuan - tuan dengan segera..

Cukup setakat ini dulu. Kita berjumpa semula dilain posting yang lebih menarik. Ok jaga diri fikir - fikir kan masa depan keluarga anda.

Tuesday, February 22, 2011

LEVEL - LEVEL SERTA PANGKAT - PANGKAT YANG ADA DALAM BIDANG PERKAPALAN

ASSALAMUALAIKUM..
Info pada kali ini saya kan menerangkan tentang pangkat - pangkat atau level yang ada di bidang perkapalan. Dari Ordinary Seaman hingga lah ke Captain. dari Junior Rating hingga ke Chief Engineer  dari Steward higga ke Chief Cook. Gambar dibawah menerangkan carta aliran dan serta tahap - tahap gaji yang tuan insyaallah dapat pada ketika itu.
Kami di META cuba untuk mengesyorkan semua student student nya mengambil aliran deck kerana akhirnya pangkat seorang O.S ialah Captain.Pengarah META juga ingin kan  kesemua student nya menjadi Captain - Captain yang beribawa kerana sekarang kita kekurangan Captain tempatan.
Bukan pula aliran lain tidak bagus. Tapi kami hanya syor kan sahaja. Jika kepakaran tuan tuan lebih kepada enjin ataupun bidang masakan, terus kan minat tuan tersebut..insyaalah, berkat doa dan restu tuan tuan pasti berjaya.